Saturday, February 6, 2010

Tak kenal maka tak cinta

Belalang yang selalu 'membaham' daun pudina saya


Tak kenal maka tak cinta.Begitu ungkapan keramat yang sering digunakan apabila merujuk kepada sesuatu isu yang berkaitan.Bukan sahaja berkenaan cinta antara berlainan jantina misalnya,tetapi kadang kala kerap digunakan dalam pelbagai perkara.
Contohnya saya tidak berminat dengan fotografi.Tetapi saya seronok melihat anak dan suami mengambil gambar dengan pelbagai gaya.Baru baru ini berkesempatan menghadiri bengkel fotografi.Oleh kerana daya pujuk suami saya yang begitu tinggi(hehehe), maka dia berjaya mengajak saya untuk menyertai bengkel tersebut.Selalunya gambar saya banyak digunakan oleh saya dalam menulis artikel.Nak tahu kenapa?gambar saya tentulah diambil oleh suami.Manakala gambarnya tidak banyak dimuatkan dalam artikel berkaitan sebab saya yang sangat’ professional’ mengambilnya.Tentu boleh bayangkan kecantikan gambar yang saya ambil.Akibatnya suami saya menjadi ‘mangsa’.Bengkel berkenaan walaupun agak singkat tetapi ianya cukup bermanafaat kepada saya.Saya dapat belajar banyak perkara.Iso,aperture,DOF dan sebagainya.Memang kita boleh dapati banyak maklumat berkenaan dengan fotografi di dalam laman web yang bersepah sepah itu.Tetapi ianya tidak sama apabila kita berguru(fulamak!).Suami berbisik kepada saya.’Yang,kalau seminggu menghadap internet(laman web mengenai fotografi) belum tentu kita dapat ilmu macam hari ini..sekadar beberapa jam aje’.Memang benar katanya..Saya akui dan berbaloi saya menghadirinya.Untuk membuktikan apa yang saya telah pelajari,waktu hampir senja saya cuba mengambil gambar beberapa bunga di kebun saya yang sekangkang semut itu..Saya tidak menggunakan flash.haah..inilah hasil buah tangan saya yang pertama(selepas bengkel). Gambar bunga glamour melon dan cili api/padi.

Dalam melayari kehidupan,kita sering bertemu dan berinteraksi dengan pelbagai lapisan masyarakat.Jiran kita misalnya selain melayu,ada India,Cina,Iban dan sebagainya.Kita perlu mengenali siapa mereka,menjalin hubungan yang harmoni sesama jiran tetangga adalah dituntut
Dalam bab kenal mengenali ini,teringat saya ada pepatah mengatakan..kenallah diri mu nescaya kamu akan kenal Penciptamu.Memang sesuatu yang sepatutnya kita ambil berat.Kalau kita kenal tuhan kita,kita akan merasakan bahawa kita sangat perlu kepada Tuhan.Banyak ayat ayat al Qur’an mengajak kita merenung bukan sahaja kejadian alam semesta hatta pada diri kita sendiri.
‘Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda(kekuasaan Allah) bagi orang orang yang yakin.Dan (juga) pada dirimu sendiri.Maka apakah kamu tiada memperhatikan?’
AdZ Dzaariyaat:20-21
‘Bukan demikian,sebenarnya kami kuasa menyusun(kembali) jari jemarinya dengan sempurna’
Al Qiyamah:4
Ibu jari…Dalam dokumen pengenalan diri memang cap ibu jari diguna dan diperlukan.Cap ibu jari manusia tidak sama walaupun ianya kembar seiras.Begitu juga digambarkan oleh ayat yang lain mengenai kulit penghuni neraka.Apabila kulitnya hangus terbakar, maka Allah akan menggantikan dengan kulit yang baru…Kenapa kulit?Jomm kita cari jawapan dengan menyelongkar ilmu yang tak pernah habis untuk dipelajari!

No comments:

Post a Comment