Friday, March 12, 2010

Cintaku bukan satuu


Pantun 1
Dari mana punai melayang
Dari sawah turun kekali
Dari mana datangnya sayang
Dari mata turun ke hati

Pantun 2
Apa diharap padi di seberang
Entahkan jadi entahkan tidak
Apa diharap kasihnya orang
Entahkan sudi entahkan tidak


Saya cuba mencuri masa yang sangat terhad pada hari ini untuk mecoretkan sesuatu.Mungkin ianya sesuatu yang biasa bagi masyarakat arab pada masa ayat Al Qur’an diturunkan menyinggung perkara tersebut,tetapi bukan suatu yang lumrah dalam masyarakat kita....POLIGAMI
Termenung seketika apabila saya diajukan soalan
’apa pandangan makcik pasal poligami’...fuhh cukup mencabar untuk saya menjawab.Ianya memerlukan kebijaksanaan dalam memberi pandangan agar tidak tersasar.Saya teringat pantun 1 apabila perkara sebegini diajukan kepada saya.Apakah tujuannya Allah memerintahkan agar lelaki yang beriman dan perempuan yang beriman menundukkan pandangan.Apatah lagi sekiranya perkara seperti pantun 1 berlaku di tempat kerja.Memang sukar untuk mengelak(Betul???)
Pada ketika yang lain saya diminta ...’puan,saya harap puan dapat memberi pandangan,nasihat atau kata kata perangsang agar saya boleh menghadapi keadaan ini...Saya sangat menyayangi suami saya tetapi saya hendak dimadukan.Saya sangat arif tentang kemampuan suami.Saya mengharapkan agar suami memikirkan semasak masaknya sebelum dia berkahwin lain’..Menambahkan lagi ketermenungan saya memikirkannya..sedih,kasihan,simpati dan entah apa apa lagi...Pantun 2 melintas di benak fikiran saya.Moga insan ini mendapat kasih Allah dan diberi kesabaran untuk menghadapinya..
Kita boleh memberi apa apa komentar kepada 2 permasalahan ini walaupun ianya merupakan isu yang sama...POLIGAMI.Banyak panduan yang ditinggalkan oleh ar Rasul lewat mukjizat yang cukup agung(Al Qur’an) dan sunnah baginda. Ianya cukup indah untuk dimanafaatkan agar kita tidak menderita lantaran tindakan kita yang terburu buru(maaf kalau kurang tepat), kalau tidak di dunia yang pasti akhirat tetap menanti!

”Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam macam,supaya diperlihatkan kepada mereka(balasan)pekerjaan mereka” Az Zalzalah:6

Ya Allah janganlah Engkau uji hambamu ini sesuatu yang tidak mampu ditanggung...

No comments:

Post a Comment