Tuesday, December 21, 2010

Masih tak kenal ke?




Perjalanan yang jauh bersama kawan kawan cukup menyeronokkan.Banyak perkara yang boleh dan dapat dipelajari.Hendak kenal sikap sebenar seseorang itupun dengan kita bersama bermusafir.Menarik bukan?Umar Al Khattab pernah berkata kepada seorang adakah anda pernah bermusafir dengannya?
Baru baru ini saya bermusafir dengan beberapa orang kawan.Mereka telah saya kenali hampir 4 tahun .Tapi membuatkan saya semacam tidak mengenali mereka(rasanya sangat kenal) makanan kegemaran merekapun saya tak tahu..Sambil bersarapan pada pagi berkenaan seorang kawan saya berkata ‘rasanya tak boleh habis mee ni banyak sangat rasa sos tiramnya.Walhal saya sangat suka mee goreng’laa baru pagi itulah saya tahu bahawa kawan saya ini sangat gemar makan mee goreng.Mungkin juga saya ni tak ada makanan yang menjadi kegemaran saya secara khusus,mana yang ada saya makan jadi perkara sebegini mungkin saya kurang sensitif(kena sensitiflah kot!)..Mengenali kawan secara mendalam banyak kebaikannya.Kita dapat menjaga dan menjalin persahabatan dengan baik dan harmoni.kita tahu mana yang dia suka dan sebaliknya.Begitu juga bagi pasangan suami isteri.Mugkin sudah puluhan tahun hidup bersama tapi mungkin masih ada perkara yang kita tidak tahu dan kurang arif dengan pasangan.Setiap masa kita berpeluang lebih mengenali pasangan dengan kesempatan yang ada.Apabila kita saling kenal mengenali dan memahami pasangan, kita lebih mudah untuk menjalani kehidupan seterusnya dengan penuh kebahagiaan Insya Allah.Anda bagaimana?

No comments:

Post a Comment