Thursday, July 5, 2012

Antara dua darjat








‘Awak kerja di mana’tanya seorang makcik sebaik sahaja saya melabuhkan punggung di kerusi sebelahnya.
‘Saya kerja dirumah’kata saya ringkas sambil tersenyum
‘Eh tu awak guna laptop,tentu kerja kan’katanya lagi sambil mengerling galaxy tab yang ada ditangan saya.
‘Ya saya berkerja dirumah sebagai suri rumahtangga’saya masih tersenyum padanya.
‘Ya ke?’tanyanya macam tidak percaya
‘Awak ada anak’tanyanya lagi
‘Alhamdulillah makcik,saya ada anak 3 orang,tapi mereka tak ikut,mereka semua dah besar.mereka belajar 
lagi’kat saya
‘Emm makcik lagi ramai anak,9 orang’katanya
‘Alhamdulillah,makcik kaya daripada saya’kata saya ramah
‘Ialah kaya anak’kata makcik semakin mesra
‘Awak ada sakit teruk teruk tak?’semakin rancak dia bertanya
‘Alhamdulillah,saya sihat saja,tiada kencing manis,darah tinggi dan penyakit seumpama dengannya’kata saya bila dia mula menceritakan tahap kesihatannya

Saya sempat menemani suami yang mendapat hadiah saguhati di stesen minyak berkenaan.Makcik yang berbual dengan saya itu adalah ibu kepada tuan punya stesen minyak itu.

Kami diraikan dengan hidangan soto dan kuih muih.Bersebelahan dengan kami duduk (meja pelanggan yang mendapat hadiah),ada beberapa meja yang dihidangkan agak istimewa.

Kami merasakan tempat itu untuk rakan rakan tuanpunya stesen minyak (taukeh stesen minyak lain)

‘ooo bagus mereka ini,walaupun masing masing ada stesen minyak,tapi mereka bersatu ‘hati saya terdetik begitu

Majlis dibuka dengan doa Selamat.Tidak ketinggalan juga acara memotong kek sempena ulangtahun stesen minyak itu beroperasi.

Apa yang sempat saya lihat hidangan untuk pelanggan dan hidangan untuk taukeh taukeh stesen minyak itu berbeza.Bagi saya ianya tidak menjadi hal.Namun rakan saya yang seorang lagi berkata

 ‘Saya tak kisah tempat berbeza,tapi hidangan juga berbeza.sepatutnya biarlah juadah itu sama jer’kata rakan saya

‘Mengapa manusia suka membezakan ‘fikir saya kembali setelah beredar bersama suami

‘Begitu menebal budaya seperti ini’fikir saya lagi

Saya mengimbas kembali bagaimana persepsi makcik itu apabila saya memegang galaxy tab untuk ‘search ‘ berita terkini.seolah olah perkara ini hanyalah untuk orang yang berkerjaya sahaja yang memerlukannya.Begitu juga perbezaan hidangan yang begitu ketara di meja makan tadi.

‘Ooo antara dua darjat’saya menoktahkan kesimpulan secara spontan!

Terkenang saya kepada seorang pemimpin negeri yang makan bersama orang ramai dengan sebungkus nasi campur dan sebotol air mineral 500ml.Hebat bukan???

No comments:

Post a Comment