Friday, May 21, 2010

AKU RINDU....


Aku rindu…begitu hatiku terdetik padabila terbaring beberapa jam dalam beberapa hari kebelakangan ini…sakit tekak,sakit kepala digabung dengan sakit telinga menyebabkan perasaan itu ku pendam di satu sudut hati yang begitu dalam..Aku rindu.Rindu kepada siapa atau kepada apa?.. Ya rindu kepada ketukan jari jemari di ‘keyboard’ notebook yang agak uzur tetapi begitu setia menunggu….
Sudah 3 minggu saya tidak ke RS kerana ada halangan yang mendatang.Selama 3 minggu itu maka bertambah lagi 2 orang pelatih baru yang menyebabkan otak saya ligat memikirkan tentang umat yang kita hadapi pada saat ini…begitu berat…berat dalam erti kata yang sangat menggerunkan..
Ok anak anak,anak anak tinggal di sini (RS) tujuannya untuk berubah?betul?Tanya saya diakhir pertemuan pada hari itu..betul..jawab mereka serentak.Ya ke? Tanya saya kembali..Betul makcik..kata mereka dengan nada perlahan.Adakah apa yang anak anak cakap ni memang dibuat atau hanya separuh jalan atau tidak buat langsung?Saya tidak puas untuk menguji mereka..ada tak dikalangan kita atau kita sendiri nak berubah tapi telah diperlekehkan,dipersenda,diperli atau sebagainya..ada berlaku?Sebenarnya perkara itu memang berlaku di sini makcik...jujur mereka menjawab.Hampir 30% suara kedengaran..ha’ah bagus ke macam tu?Tanya saya lagi.Tidak makcik?Tapi kenapa perkara ini masih berlaku? Anak anak…(sambil saya merenung mereka) ..Kita kena berubah…Apa yang kita cakap kita kena buat seboleh mungkin.Kita kena terjemahkan dalam perbuatan kita.Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum selagi kaum itu tidak mahu mengubah nasib mereka…(Ya Allah ..sesungguhnya aku berpesan pada diriku sendiri walaupun puluhan jiwa berada di depanku ketika itu.. )
Saya menyorot kembali perkongsian pagi itu mengenai surah At Takwir dengan memetik ayat 10 dari surah tersebut.

‘Dan apabila lembaran lembaran (catatan amal) telah dibuka lebar lebar’…

Setiap perbuatan kita akan dicatat walaupun hanya seberat zarah.Ngeri memikirkan suasana ini..Pada masa menerima suratan amal ,kita sudah diberitahu secara tidak langsung kita berada dalam golongan mana..Jadi anak anak, kalau kita membantu kawan kita untuk berubah dan dalam masa yang sama kita berusaha untuk berubah…Insya Allah akan tercatat apa yang kita perbuat didalam catatan amal..tentunya amal yang baik..betul kan…
Sessi pertemuan hari itu berbeza daripada sessi sebelumnya.Kreativiti salah seorang warden di RS menjadikan pertemuan saya dengan anak anak lebih menarik.Warden berkenaan telah membahagikan beberapa kumpulan dan meminta mereka prepare bacaan tafsir dan persembahkan pada hari itu.Berbekalkan 2 rujukan tafsir, mereka dapat mempersembahkan sesuatu yang cukup bermakna…Anak anak di sini sebenarnya ada ‘hati dan jiwa’.

No comments:

Post a Comment