Monday, May 3, 2010

Prihatin atau....

Islamic Information Centre







Ruang utama tempat Solat



‘Lepas kita breakfast kita kena pergi bank,banyak hendak diuruskan hari ini,yuran anak dan bla bla…’kata suami.’Abang cuti ke hari ini? Saya bertanya dengan nada gembira...
Urusan di bank kadang kala agak lama terutamanya hari isnin dan musim gaji.Setelah mengambil ubat mak(cukup lama menunggu giliran) dan berurusan dengan bank kami singgah di sebuah masjid yang tersergam indah.Hendak dijadikan cerita saya terserempak dengan dua orang wanita asing dengan ditemani oleh seorang pemandu pelancung(lelaki).Mereka masuk betul betul di depan tempat solat wanita dan dibelakang ruang utama masjid.Lelaki itu bertanya dengan penuh kebimbangan ‘boleh ke kami masuk kat sini?’,wanita ni nak amik gambar tempat menarik dan nak dihantar kepada keluarganya?.Saya menjawab dengan bersungguh dan berhati hati..bagi saya ok,apa salahnya, bagus dapat melihat tempat orang Islam beribadah.Tapi apapun bagus juga kalau minta kebenaran dengan AJK Masjid’punyalah saya berdoa agar ketika itu tidak ada yang akan menghalau insan bertiga ini.Sempat bertanya kepada salah seorang wanita tadi berasal dari mana.Dia berasal dari Utara Sepanyol.Tanya pasal Andalus…respon bagus gak…Cardova katanya sangat cantik..terutama masjidnya..Al hambra’? ooh sangat indah…itu respon wanita berkenaan.Hampir ke tangga sedang saya berbual dengan wanita itu dan bersama pemandu pelancung ,..lalulah sebuah kereta kancil dengan honnya yang sungguh ‘merdu’.Dia memberi isyarat tak boleh masuk masjid…Sudah(hati kecil saya berkata…saya memang bengang betul dengan sikap orang islam macam ni.)..Tak ke bagus kalau ada orang yang melayan pelawat/pelancong yang datang hendak mengetahui tentang masjid ke atau apa saja yang bersangkut paut dengan islam.
Semasa menunggu wanita berdua bergambar pemandu pelancung tadi sempat memberitahu saya tentang kebimbangan dia apabila hendak membawa mereka ke tempat ibadah orang Islam..Saya sempat menceritakan Blue Mosque(Sultanahmet Mosque) ada Islamic Information centre-penerangan mengenai islam dan pamphlet berbagai bahasa tersedia di situ…memang non muslim dibenarkan memasukinya dan bebas mengambil gambar.Cuma ada sempadan mereka tidak memasukinya kerana tempat berkenaan ada orang yang sentiasa bersolat(ruang utama)...Pernah beberapa orang yang revert menceritakan perkara yang serupa berlaku kepada mereka…Itulah keadaan yang berlaku di negara kita.Ianya cukup menyedihkan…
Mungkin sudah ada masjid yang lebih ke depan dalam hal seperti ini seperti di Blue Mosque,Cuma saya yang tidak tahu.Apa yang saya harapkan agar kita umat islam menjadi pemudahcara untuk orang mengenali Islam bukan menjadi penghalang.Alangkah baiknya kalau kita prihatin seperti pemandu kereta kancil tadi terhadap pasangan lelaki perempuan yang berdua duaan sejak akhir akhir ini tidak mengira tempat,masa dan siapa yang ada disekeliling mereka…Ianya tindakan yang sangat terpuji.Itu cukup membuatkan saya tabik spring!!!

No comments:

Post a Comment