Saturday, June 19, 2010

Dalam duka ada ceria

Dari kiri :Dr Arbaie,YB Dato Aziz Sapian,SS Tim Mufti,Ust Hassan,Tn hj Hasni

Peristiwa 1

Pihak surau(Surau Jauharul Muttaqin) telah mengedarkan hand bill sebanyak 4000 keping!mak ai kalau sebanyak itu yang hadir ianya cukup meriah…begitu hati kecil saya berkata kata sendirian…Ianya merupakan program besar ke 2 yang dianjurkan oleh surau berkenaan .Program keprihatinan penderitaan rakyat Palestin dan tragedy Mavi Marmara (Marmara yang kebiru biruan)hasil kerjasama dengan Aqsa Syarif dan HALUAN Palestin.TeguhEra telah menaja sepenuhnya(tanpa bayaran) program berkenaan(moga TeguhEra tetap ‘teguh’ dengan amal2 seperti ini dan diberkatiNya)..
Hari itu hujan turun dengan lebatnya..Ianya berhenti agak lewat petang.Saya percaya ramai dikalangan kita bersolat hajat agar Allah memberikan yang terbaik…Saya sempat bersembang sembang dengan Helwa surau pada petang berkenaan di tapak program semasa melatih anak anak bernasyid.Cuma 2 hari mereka membentuk dan melatih anak anak bernasyid(fuhh tabik spring dengan kak ton tu).Kelihatan air bertakung di bawah khemah yang dipasang sehari sebelum program.Ajk dan kariah surau bertungkus lumus menabur pasir dan membuat parit agar air dapat ditutup dan dapat mengalir daripada khemah…bersatu hatinya mereka dalam mempastikan program dapat dilaksanakan sebaik mungkin-Cukup mengujakan!
Kita target non muslim akan hadir..begitu bicara suami kepada saya..macam program surau jer..camane non muslim nak hadir abah? Kata si bongsu kami…Kita dah edarkan hand bill,harap mereka terbuka hati nak dengar..kata abahnya..
Alhamdulillah program malam itu dapat dilaksanakan dengan kehadiran penceramah jemputan (wira Negara) Ustaz Hasanuddin(Aqsa Syarif) dan Dr Arbaie(HALUAN Palestin)..InsyaAllah penyampaian wira Negara ini mampu dan dapat mengetuk hati hati kita untuk terus menyumbang dalam apa jua bentuk yang termampu kepada rakyat palestin yang sedang menderita.Kita juga didedahkan tentang kekejaman zionis yahudi terhadap manusia lain tanpa ada sifat kemanusiaan langsung…Memang layak sangat bangsa ini dikutuk!
Sejak awal program,mata saya melilau ke merata arah kot ada non muslim hadir .Namun ternyata mata saya saya tidak berbohong!saya hanya nampak seorang polis perempuan India dan wakil kepada Dr Boo(cina) yang hadir…ahhh kita masih gagal meroboh ‘tembok’ itu..

Peristiwa 2
Abang semasa berumur 4 tahun

‘Ibu,meh ke bilik abang jap’..kata abang(anak sulungku) sambil mengheret saya ke biliknya.Air mukanya agak muram..tentu ada sesuatu yang tak kena nih!hati seorang ibu membuat penafsiran..cuba ibu lihat kat skrin computer,..katanya lagi..TAHNIAH! anda diterima masuk ke IPTA,jurusan Kejuruteraan…..begitu tulisan tertera di skrin..Abang bukan tidak bersyukur tapi abang betul betul tak minat engineering..katanya lagi..Pernah pada suatu ketika dia berkata…maaf bu,abang tidak dilahirkan untuk jadi engineer seperti abah dan ibu,abang suka biologi..katanya.Kami sememangnya tidak memaksa anak anak untuk mengikut apa yang kami suka..kami beri peluang sepenuhnya kepada mereka walaupun kami ada ‘cita cita’ tersendiri terhadap anak anak kami.
‘Mungkin keputusan abang kurang baik,jadi abang terpaksa bersaing dengan orang yang lebih baik walaupun keputusan abang layak mendapat course yang abang nak’ kata saya dengan nada memujuk..(Surat khabar (NST) mendedahkan seorang pelajar tidak mendapat offer ke u walaupun keputusan peperiksaannya cukup bagus.Begitu aturan Allah yang cukup cantik..namun kadang kala kita tidak mampu menyingkapnya…)Cuba usaha dan cari pintu pintu lain agar abang boleh dapat course tu..kata saya lagi..Insya Allah abang cuba bu..katanya dengan nada perlahan.Saya memahami ada nada sedih dan kecewa dalam suaranya tapi saya mengajar dia agar redha dengan apa yang dilalui.Usaha tetap usaha, kemudian kita serahkan segala urusan di tangan Allah SWT.DIA maha mengetahui yang terbaik untuk hambaNya.Sering kali huraian hadith 38(ibnu Rajab) memujuk hati saya..Alhamdulillah

3 comments:

  1. alhamdulillah.thanks ibu.huhu.jom makan.ahaha

    ReplyDelete
  2. Mudah2an menjadi abang (engineer, doktor?) yang soleh, menyenangkan hati kedua ibubapanya..

    ReplyDelete