Tuesday, June 15, 2010

Mak,ayah ...aku hiba

Mak semasa 6 tahun yang lalu


Kesihatan mak sejak akhir akhir ini agak mendukacitakan…Keadaannya yang memang tidak boleh menguruskan diri sendiri menyebabkan air mata sering menjadi teman setia.Masakan tidak,mak pada suatu ketika dulu sangat sabar menghadapi kerenah anak anaknya seperti saya .Ia menyebabkan saya sering menghitung diri..adakah saya sesabar dia dalam menghadapi saat saat dia tidak berdaya seperti sekarang.?Jarak beratus kilometer membuatkan saya tidak dapat berbakti seperti kakak dan abang saya yang lain.Ayah yang sudah tua sangat sabar dan setia menemani mak.Anak anaknya yang lain silih berganti berulang alik ke rumah mak,menguruskan mana yang terdaya.Puas sudah kami memujuk dia samada bersama saya(ini bermakna dia terpaksa berpisah sementara dengan ayah) atau bersama kakak kakak saya yang lain.Tetapi jawapannya tetap sama,dia tidak mahu meninggalkan rumahnya.’Ayah tak kisah kalau mak nak ikut su ke johor’kata ayah pada suatu ketika.Cuba tanya mak kau…kata ayah lagi.tapi jawapannya tidak berubah sejak dulu lagi.
Semasa memandikannya,menyampoo rambutnya dan menyabun badannya…terlintas difikiran saya bagaimana agaknya dia memandikan saya semasa kecil dahulu…Ya Allah aku membesar dengan air susu di badan ini,tangan yang hanya tinggal tulang ini telah memangku aku diribaannya.Ya Allah ampunkan dosa dosa mak,kasihanilah dia sebagaimana dia mengasihi aku semasa kecil…ahhh titisan jernih itu sering melewati empangan..!!
‘Su,cuba pujuk mak supaya dia duduk bersama de(the)’Itu permintaan kakak kepada saya baru baru ini.saya merenungi mata kakak.Jelas genangan airmata mengiringi permintaannya..ok ..jawab saya ringkas.Walaupun saya tahu permintaan itu pasti tidak dipenuhi oleh mak.. Rumah kakak saya hanya beberapa km sahaja dari rumahnya.Rumah Kakak saya yang seorang lagi pulak tidak sampai 1 km
Saya menceritakan kepada anak anak layanan atok kopi(panggilan cucu cucunya) terhadap saya.Semasa saya kanak kanak,antara perkara yang paling saya suka buat ialah mengambil kesempatan mandi berjam jam di sungai apabila dia menyuruh saya mengambil air untuk keperluan dapor.Walaupun lambat air itu sampai ke rumah dia masih tidak memarahi saya.Begitu juga ketika hari mendung, saya sudah bersiap siap dengan balang kaca berisi ikan puyu untuk saya ‘berpesta’ di dalam hujan…Fuhh memang puas dibuatnya.,walaupun saya menggigil kesejukan.’Tukar pakaian’…perintahnya.’.dah tu duduk kat dapor panaskan badan ..katanya lagi.Dia sudah siap menanak(memasak) nasi dengan dapor kayu…best! nasinya wangi dan apatah lagi berasnya hasil titik peluh ayah di sawah.

No comments:

Post a Comment