Friday, July 16, 2010

Terkenang semasa lalu




Kadang kala bukan sesuatu yang mengujakan jika terkenang kisah kisah dulu.Namun ada kalanya ia membangkitkan semangat untuk terus meredah samudera kehidupan.Adalah menjadi kelaziman tenang dan bergelora silih berganti.Masakan tidak..ianya medan ujian.

‘Maha Suci Allah yang menguasai segala(kerajaan)..Dan Dia maha Kuasa atas segala sesuatu.Yang menciptakan mati dan hidup,untuk menguji kamu,siapa di antara kamu yang paling baik amalannya…

Ujian datang dan pergi tidak henti.Kita diuji dalam pelbagai bentuk.Ada ketikanya kita diuji, adakah kita benar benar menjadi hamba yang taat.Begitu juga pada ketika yang lain kita diuji dengan kemaksiatan..(Fuhh memang cukup menarik hati dan perasaan).Mungkin pada ketika yang lain pula kita diuji dengan musibah yang menimpa…Sabar?..begitulah realiti kehidupan kita.

Al Qur’an mengajak kita merenungi kejadian alam.Ia menberitakan bagaimana kaum terdahulu mendustakan para nabi.Al Qur’an memperincikan balasan orang yang derhaka dan orang yang taat.Ia juga membicarakan kesemua perkara -Tidak ada yang terkecuali…Apa yang diberitakan oleh al Qur’an menjadi panduan kepada kita kerana apa yang berlaku dahulu ianya akan berulang.Sebenarnya kita sangat beruntung kerana kita sentiasa dipandu agar kesejahteraan sentiasa mengiringi kehidupan kita.

Terkenang semasa dulu..…
Semasa kecil saya suka merenung bintang dilangit..kalau boleh saya mahu mengira sebanyak mungkin.Saya akan ajak ayah menemani saya berbaring di atas padang rumput di malam hari semata mata untuk merenung dan mengira bintang.Ternyata saya kepenatan dan keletihan.Apabila remaja saya ada juga membaca ramalan bintang,ooh apa nasib orang berbintang libra hari ini,orang berbintang leo bagaimana pula,orang berbintang…sekadar suka suka tetapi rupanya ia cukup berbahaya..

Sebagai seorang muslim tentunya kita mengimani kada’ dan kadar Allah SWT…Itu yang saya bicarakan lewat pertemuan tempohari dengan anak anak di RS..Al Buruj..antara surah yang saya suka membacanya di dalam solat..Surah ini mengungkap tentang peranan bintang.Ianya bukan sekadar penghias di dada langit tetapi ia juga merupakan alat untuk merejam syaitan yang cuba mencuri rahsia di langit.
Tidak kurang juga ianya merupakan pandu arah musafir atau pedagang di padang pasir.
‘Mum,lihat tu bintang,banyaknya ...cantik kan..tapi mungkin dia tak wujud lagi,Cuma cahayanya baru kita dapat lihat..’kata anak saya yang paling kecil semasa kami bermusafir baru baru ini..Begitu fenomena alam yang cukup dikagumi.Bintang yang cukup menenangkan jiwa itu merupakan jawapan kepada hebatnya sang Pencipta.

No comments:

Post a Comment