Friday, July 23, 2010

Ada hikmahnya





‘Ehh rumah awak kena pecah lagi ke?tanya kak nt kepada saya apabila saya menceritakan rumah dipecah..bukanlah..memang sedang renovate.kata saya selamba..oohh nak dapat menantu eh!kata kak nt lagi. Aayya...taklah,anak saya masih muda sangat..kata saya menyambung celoteh sebelum bermesyuarat.
2 bulan sudah berlalu,rumah belum siap sepenuhnyaJangkaan awal hanya 20 hari sahaja sudah boleh diduduki. tapi ternyata,ianya tidak berlaku..begitu perangcangan yang kita buat tetapi Allah tidak izinkan..tentu ada hikmahnya...saya memujuk hati.

Begitu juga Cita cita saya hendak menjadi pegawai pertanian.Tetapi cita cita itu tidak kesampaian.Namun saya masih boleh mengengggam tanah,boleh bercucuk tanam dikebun saya yang sekangkang semut itu.,saya masih boleh berbicara dengan alam,saya masih boleh menimba ilmu(secara tidak formal) dengan membaca buku buku berkaitan.Ataupun saya akan bertanya kepada orang yang berpengalaman..Ya..masih boleh…itu dan ini. Alhamdulillah saya cukup bahagia.Hakikatnya saya bukan pegawai pertanian yang mungkin lebih mendalam ilmunya yang boleh dimanafaatkan oleh pekebun atau peladang..ahh tentu ada hikmahnya..
Kita selalu dan memang mengharap apa yang kita hendak,apa yang kita lakukan dan apa yang kita katakan akan ‘menjadi’..tetapi kenyataannya tidak 100% berlaku.Kenapa?

Boleh jadi apa yang disukai kita adalah tidak baik untuk kita dan boleh jadi apa yang tidak kita suka itu sebenarnya yang terbaik buat kita.Bukan suatu perkara mudah untuk mendidik hati agar menerima apa yang ditakdirkan oleh Allah SWT.Ianya memerlukan ‘sebuah mujahadah’. Cukup menguntungkan kiranya kita sentiasa berusaha dan berusaha agar kita redha dan sentiasa redha dengan ketentuan Allah SWT.Indahnya apabila hati seorang mu’min sentiasa tenang dan sabar menghadapi kemungkinan..Seorang mukmin itu sentiasa dalam keadaan yang baik-sekiranya ditimpa kesusahan dia bersabar.Apabila sesuatu yang menggembirakan dia bersyukur.
Kipas mercury 15hp terbelit daun mengkuang-ada hikmahnya

Hikmah disebalik peristiwa yang kita lalui bukan mudah untuk disingkap.Mungkin ianya memerlukan masa yang lama untuk dimengertikan.Ia bukan semudah ‘kilat ikan di air sudah tahu jantan betina’

No comments:

Post a Comment