Wednesday, August 4, 2010

Ku tak sangka

Memancing hati manusia=memancing udang???

Alamak!..hari ni kena gi pasar…hati kecil saya berkata apabila melihat stok di dalam peti ais hampir tiada.Bukan sesuatu yang menyeronokkan untuk ke pasar.Saya akan melakukan beberapa perkara untuk disiapkan terlebih dahulu.Apabila balik dari pasar,saya akan tumpukan kepada pembersihan dan penyimpanan barang yang telah dibeli.Penat?memang cukup memenatkan.
Tanggungjawab dan kepuasan memasak sendiri untuk dinikmati keluarga mebuatkan ianya menjadi ‘ alah bisa tegal biasa’
Baru pukul 1030 pagi perut dah berkeroncong..aduhai perut kenapalah dah berpuisi pulak?Laa baru teringat pagi tadi sarapan tersangat awal..Sorry bang,ma singgah kat kedai makan ni,dah lapar..saya memberitahu suami lewat telepon.
Kedai makan tempat saya selalu singgah itu memang berhampiran dengan rumah.Sebelah kedai tersebut terdapat kedai alat tulis.Ianya selalu dijaga oleh seorang perempuan muda (M) bersama anak lelakinya yang berumur tadika..
‘Assalamualaikum…apa khabar ?saya menyapa mesra M sedang makan roti canai bersama nescafe..eh..akak,daripada mana ni?…tanya M sambil tersenyum lebar..Dari pasar,laparlah..kata saya ringkas.Kak..duduk kat sini nanti ya..katanya.Oh..peluang yang cukup berharga..detik hati kecil saya..Perbualan saya dengan M turut disertai anak muda yang juga pekerja kedai berkenaan.Berbual santai kadang kala perlu untuk melupakan banyak perkara yang cukup menuntut sebuah penelitian.Kak mengajar?..tanya M.Ya kak mengajar di rumah dan di RS..Apa RS tu kak?tanya M penuh minat.Saya menceritakan serba ringkas dan…Apa yang menyebabkan anak anak muda terjerumus ke lembah penzinaan..Faktor utamanya mereka tidak mendirikan solat…tiada jati diri atau benteng pertahanan diri.Prebet iblis sudah cukup untuk mengheret mereka kepada kerja kerja yang tidak bermoral..Sempat saya menceritakan kepentingan solat.Menjaga makanan yang sepatutnya untuk diberikan kepada keluarga secara tidak langsung kepada M dan anak muda itu.Sambil hendak membayar makanan terkeluarlah pulak syiling arab saudi.Ini nombor berapa kak,saya lupalah?tanya anak muda sambil merujuk kepada tahun syiling dikeluarkan kot!ooh itu nombor 1428.,kata saya.Dulu saya belajar tapi dah lupa…kata anak muda ini lagi. Tak pe,kan kedai ini tutup awal,sambil berehat tu mungkin boleh belajar balik,baca al Qu’ran(no ayat ditulis dalam tulisan arab) semasa menunggu solat..kata saya'mengambil kesempatan'!.Ok ok kak..kata anak muda berkenaan.
Saya bersyukur dapat bersembang dengan mereka.Kalau melihat fizikal M(cara penampilan) memang macam tiada harapan nak bercakap perkara perkara seperti di atas,tetapi ku tak sangka…

2 comments:

  1. Subhanallah...best!!!
    erti hidup pd memberi~

    ReplyDelete
  2. I.Allah selagi terdaya..Moga kita mampu menanam benih TAMAR walaupun kiamat seketika nanti..Terimakasih sejadah ungu

    ReplyDelete