Thursday, October 29, 2009


CETUSAN HATI SEORANG....

Setiap minggu saya berpeluang untuk bersama pelatih di RS(Raudhatus Sakinah-pusat pelindungan remaja puteri).RS ini telah ditubuhkan oleh Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia(JIM) yang prihatin terhadap gejala sosial yang hebat melanda muda mudi negara ini. Pelatih di RS terdiri daripada mereka yang terlibat dengan pergaulan bebas,arak,rempit,zina dan seribu satu macam kemaksiatan dan kefasadan yang telah mereka lakukan.Alhamdulillah ia sedikit sebanyak memberi saya semangat untuk terus tetap(istiqamah) dalam memperbaiki diri dan keluarga. Tidak cukup setakat itu,saya cuba berusaha belajar untuk bersama masyarakat dalam menangani gejala sosial yang semakin hari kian membarah .

'Hari ini kita akan membaca tafsir surah al ma'un,apa makna al ma'un itu,siapa yang nak jawap?...al ma'un itu pertolongan/pinjaman makcik..kata ann(bukan nama sebenar)..dan begitulah seterusnya pertanyaan dan perbincangan diantara saya dengan pelatih selalunya 'hangat' pada banyak kali pertemuan.Dalam surah al ma'un disebut sifat orang yang mendustakan agama.


  1. Orang yang mengherdik anak yatim

  2. Tidak menganjurkan memberi makan orang miskin

  3. Orang orang yang lalai dari solatnya

  4. Orang yang berbuat riya'

  5. Enggan menolong dengan barang yang berguna


Apa yang dimaksudkan dengan orang yang lalai dari solatnya?Makcik...makcik,orang ni tak kisah pasal solat kan??kata eiz(bukan nama sebenar) mohon kepastian...lagi...siapa nak jawab?Orang yang solat pada saat waktu nak habislah...kata seorang pelatih didepan eiz.

Makcik pernah mendengar cerita seseorang ada yang solat zohor,asar,maghrib dan isya' sekaligus,dengan kata lain dihimpunkan satu waktu untuk melangsaikan semua 'hutang2nya'.Alasannya nanti supervisor marah...tak capai target!Bulat mata mereka macam tak percaya.Aduhai..sedikit pengalaman saya bekerja dikilang memang agak kalut.Kita terpaksa lakukan sesuatu dengan pantas dan cekap.Kalau tak,banyak perkara kita tertinggal.Tapi apapun mungkin bergantung kepada budaya kilang,kedudukan kita dikilang dan sebagainya.Masing masing ada pengalaman tersendiri kan...

Saya meneruskan lagi perbincangan.... Siapa tahu apa itu riya'?Pelbagai respon dari mereka menggambarkan mereka mengikuti dan memahami apa yang disampaikan(walaupun tak semua).

Riya' salah satu penyakit hati yang digambarkan oleh ar Rasul SAW dalam sebuah hadits yang bermaksud

"Riya' itu lebih sukar dikesan dari semut hitam yang kecil di malam yang gelap pekat dicelah celah cemara rambut yang hitam"

Di sini juga saya sertakan beberapa coretan pelatih ini yang sudi berkongsi dengan saya.Saya sertakan untuk renungan kita bersama.

Coretan 1

"Kini aku berada di Raudhatus Sakinah tempat yang banyak membuka pintu hatiku untuk berubah..Sejarah hitam kini dapat ku hapuskan dari lubuk ingatan dan aku bertekad untuk tidak mengulangi lagi.Sejarah hitam itu akan aku jadikan pengalaman hidup dan pengajaran pada masa akan datang.Segala ilmu yang telah aku pelajari di Raudhatus Sakinah ini akan aku praktikkan apabila aku keluar nanti.Aku takkan sia siakan pengorbanan mak dengan abah yang telah menghantar aku ke sini untuk menjadi insan yang lebih matang dalam membuat keputusan.Serta tidak terpengaruh dengan budaya yang kurang elok.Terima kasih mak dan abah..."

Coretan 2

kesalahan....
yang tak dapat
aku ungkapkan
terhadap pencipta
keluarga
ibu,ayah...
tak dapat
aku tebus lagi
satu hari aku berjanji
di sini...
aku mengorak langkah
membawa bersama
harapan ibu dan ayah
menuju ke menara
harapan mereka...

Saya selalu berharap dan berdoa kepada Allah agar mereka mampu menjadi insan yang baik (solehah)pada suatu masa nanti..

No comments:

Post a Comment