Monday, October 26, 2009

Kekadang aku terpaksa "lari"....

Tanggungjawab dan rutin harian kadang kala sungguh memeningkan.Adakalanya kita rasa agak tertekan dengan kerja yang bertimbun yang tak pernah selesai.Dalam masa yang sama kita terpaksa menyelesaikan pelbagai masalah samada bersangkut paut dengan diri sendiri,rakan taulan,keluarga,kerjaya dan sebagainya.Mungkin kita boleh keluar dari keadaan ini buat sementara waktu.Tarik nafas panjang dan cari sesuatu akitiviti yang boleh mengurangkan stress.

Saya sempat 'melarikan diri' baru baru ini.Berbekalkan persiapan yang ala kadar walaupun cuaca tidak menentu saya ditemani tentunya orang tersayang untuk menyusuri sungai Mawai.Sudah beberapa purnama tidak ke sana.Air seperti teh tarik tapi hati berbisik,tak apa janji dapat balingkan pancing yang dah lama merajuk!!

Pada mulanya cuaca agak cerah.Kami terus memecut ke hulu sungai untuk menjejaki lubuk jongkong(udang galah).Memang betullah mereka memang mogok lapar kot.selama 4 jam melabuhkan pancing tidak ada yang sudi merisik apa lagi menjamah menu hari itu.Langit tetiba mendung tanda hari akan hujan.Kami sangat jauh dari pangkalan.Nak balik memang akan merempuh hujan di hilir sungai.Terpaksa berteduh dibawah mengkuang sungai.Petir dan kilat sabung meyabung.Hujan mula turun dengan lebat sekali.Tapi syukur tiada apa yang tidak diingini berlaku.Lebih daripada setengah jam kami disirami air hujan.Memang sejuk tidak terkira..apabila hujan telah reda kami memecut laju kembali ke pangkalan.Memang nak cepat sampai .Dipertengahan jalan kami ditahan oleh...bukan polis lah...oleh 3 orang apek.Mereka baru sahaja nak memasang tajo(sejenis pancing-tali diikat pada joran,tali pendek,umpan betul betul dibawah sedikit permukaan air-untuk mendapatkan ikan toman,tapah dan sebagainya.Kadang kala umpan yang dipasang menjadi habuan labi labi).Enjin mereka rosak.Minta kami tunda bot mereka.Bukan kat jalan raya saja ada penunda tau!!!

Suami bersembang dengan mereka.Sekali sekala saya menyampuk jugak.Eh...macamana nak cakap dengan apek ni pasal islam ek?Tu lah selalu cari idea tapi susah jugak nak keluar kat mulut.Dalam diam saya pujuk diri,tak semesti cakap tunjukkan akhlaq yang baik.Biasa lah tu untuk cover! Tapi saya tak lupa berdoa agar Allah tambahkan petunjuk kepada kami dan beri petunjuk kepada mereka.Perjalanan setengah jam menjadi satu jam.Memang lenguh pinggang sebab lama sangat duduk tak seimbang.

Sampai ke pangkalan, mereka mengucapkan terima kasih tidak terhingga kepada kami.Selepas meninggalkan mereka di pangkalan mereka, kami meneruskan perjalanan beberapa meter sahaja dari pangkalan mereka untuk ke pangkalan kami.'Memang rezeki kita kot' kata suami.Walaupun kita cuma mendapat 3 ekor udang tapi Allah memberi kita rezeki dengan tidak disangka sangka..menolong sesama insan'.

Saya memang selalu tak bersetuju apabila orang berkata:hari ini kita tolong orang,hari lain orang tolong kita pulak..bukan apa kita buat sesuatu tu kerana Allah dan tidak lainnya.Jadi apa yang kita buat tidak mengharapkan balasan...

Berbicara dengan alam sesuatu yang menyeronokkan.Semasa menyusuri sungai kelihatan nun jauh di sana bunga bungaan liar melatari pemandangan.Udara segar berhembus lembut. kadang kala membawa bersama haruman bunga bungaan tersebut.Fikiran menjadi tenang.Lebih lebih lagi kita menyedari hakikat kejadian.Betapa kerdilnya kita dan betapa agungnya sang Pencipta.



'Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda tanda bagi orang yang berakal' ali 'imran:190

No comments:

Post a Comment