Saturday, October 31, 2009







Bila bunga mula berputik

‘Makcik,boleh tanya makcik sesuatu’tanya seorang anak muda penuh harap.’Boleh,apa salahnya’spontan saya respon diatas permintaannya yang tiba tiba itu.Terasa pelik juga apa yang penting sehingga sehari sebelum itu dia telah membuat temujanji dengan saya.’Macamana makcik boleh jumpa dengan pakcik’Alamak soalan cepu emas?soalan bonus?dan memang diantara soalan yang paling sukar untuk dijawab.
Suami selalu berjenaka dengan anak anak apabila menceritakan detik detik peristiwa yang membawa kepada pernikahan kami.Beliau menceritakan dia sedang menggewang(casting) tetiba aje tersangkut pancing mama yang sedang menggewang jugak.Apa lagi berderai ketawa mereka…biar betul!!
Sambil menyusun kata kata saya menjawab dengan penuh hati hati.Kami dipertemukan oleh Allah disebabkan sebuah tafsir fi zilal Qur’an juz amma (karangan As syahid Sayyid Qutb)…dan… dan seterusnya..’Ooo macam tu’ulas anak muda ini..
‘ Apa sebenarnya akhie?Tanya saya kepadanya.’Sebenarnya makcik saya nak tahu pengalaman makcik,sekurang kurangnya bolehlah saya jadikan panduan’Jawabnya dengan agak malu malu.

Sememangnya pengalaman merupakan salah satu ‘barang berharga’ yang boleh diambil pengajaran,panduan,perkongsian dan sebagainya dengan orang lain.Ianya tidak boleh diambil mudah.Kalau kita membaca sirah(sejarah) Rasulullah SAW dengan para sahabat, banyak peristiwa yang amat berguna untuk kita jadikan panduan untuk meneruskan kehidupan yang bahagia.Bahagia dalam ertikata yang sebenarnya.Pernah Rasulullah berpesan kepada sahabat-sahabatnya dan tentunya kepada kita umatnya..seorang muslim itu tidak akan jatuh ke dalam lubang yang sama dua kali..Sejauh mana kita mengambil berat terhadap pesanan Rasulullah SAW ini?

No comments:

Post a Comment