Thursday, October 7, 2010

Sepotong kek,secawan teh




Sempat singgah di masjid untuk solat zohor merupakan salah satu rezeki yang Allah tentukan buat saya dan suami pada hari itu.Saya terus ke bilik air yang terletak beberapa meter dari tempat letak kereta.Sukarnya saya ber’sangka baik’ kepada kebersihan tandas dan tempat laluan berwudhu’.Apa tidaknya terpampang tulisan ‘tolong jangan bawa selipar keluar dari tandas’ tetapi jelas kelihatan selipar tandas terus beredar dari tandas ke tempat laluan berwudhu’ dan terus ke tangga masjid.Kadang kala sehingga ke atas tangga masjid.Sememangnya papan tanda dan poster dilarang membawa kasut diletakkan ditempat berkenaan.Namun seolah olah pelaku tidak ‘reti’ membaca atau hilang sensor sensitivitinya…

Hari itu kami ber xpdc mengunjungi beberapa tempat yang penuh nostalgia silam.Melalui pekan kecil yang terkenal dengan ‘jongkong’ yang boleh menggigilkan lutut pemancing apabila menyambar umpan.Kelihatan sungai berkenaan mengalir lesu.Tiada tanda tanda pemancing turun.Bot tidak berganjak dari pangkalan.Tambahan pula pokok pokok nipah sudah tidak kelihatan lagi.Ianya telah di’sapu bersih’ dari tebing tebing sungai berkenaan…Emm. Pernah pada suatu ketika dek leka dengan melayan kerenah anak anak batang pancing saya disentap kuat sehingga menjunam ke dasar sungai…Fuhh .Akhirnya kami mendapatkan semula pancing berkenaan dengan menggunakan pancing lain untuk menjejakinya…yang bestnya jongkong biru masih tersangkut dimata pancing.!!!
Opps nak beli tak?suami memecah kesunyian apabila melalui tempat menjual kerepek dan yang se’bangsa’ dengannya.Seketika saya asyik memikirkan nasib sungai sungai di negara kita yang tercinta ini tersentak…apa? tanya saya.Nak beli kerepek tak?tanya suami sekali lagi…boleh gak, boleh ‘balas dendam’ kata saya tersenyum ..haa sebab saya tidak membelinya semasa raya baru baru ini..Tapi tak lah dendam kesumat ya.. Ya Allah banyaknya pilihan..hati saya berkata kata..Apalah nasib saudara kita di Palestin agaknya.Mereka bukan ada pilihan,nak mendapatkan barang barang asaspun cukup perit…Ooo aku menghitung diri..

Malam berikutnya saya terpaksa keluar..anak saya dapat menghidu gerak geri saya..mum, balik awal tak?tanya si anak.Insya Allah..kata saya dalam keadaan serba salah.Biasanya saya memang tidak dapat balik awal..tak bestlah..bila nak potong kek?Nanti lewat adik mengantuk nak tidor..celotehnya lagi..Ok ok,adik potong kek bersama abah dan abang tapi jangan lupa ambil gambar ya…tetap rasa kek kan?kata saya dengan nada memujuk..Tak nak.adik tunggu mama jugak..katanya lagi..anakku,maafkan mamamu ini. Mama keluar bukan seronok seronok tapi ia merupakan amanah yang perlu mama
laksanakan…akhirnya sepotong kek secawan teh dapat dinikmati diwaktu dinihari…

No comments:

Post a Comment