Friday, October 29, 2010

Seputih salju



‘Eh eh makcik,pakai sepasang putih ni macam pengantinlah pulak..’anak saudara menegur saya lewat pertemuan petang itu.Saya tersenyum lebar ...’la makcik pakai ni entah kenapalah hari ni teringat ingat pasal umrah dulu tu..rinduuu.! saya membalas sapaan mesranya sambil mata melilau mencari ‘cucu’ pertama saya..

‘Ops ingatkan orang India tadi..rupanya awak ya’ kata kawan saya pada hari yang sama saya memakai sepasang baju putih itu.Terkejut juga saya apabila pakaian saya dikaitkan dengan orang India.Kawan saya yang seorang lagi menyahut..eh mana pulak..kan orang pergi haji dan umrah biasa berpakaian putih..dia membetulkan salah tanggap kawan tersebut..
Sebenarnya hari itu adalah hari ulangtahun kelahiran saya yang ke…
Begitu hati saya meraikannya.Saya mengingatkan kembali bahawa kita dilahirkan secara fitrah(suci dan bersih).’Setiap anak dilahirkan secara fitrah.Ibubapalah yang akan mencorakkannya samada…’
Kita akur setiap helaan nafas dalam perjalanan hidup kita telah mewarnai diri kita ..Berjayakah ibu bapa kita,?Keadaan sekeliling ?samada rakan taulan dan suasana yang kita hadapi menjadikan corak kehidupan kita selari dengan fitrah kita.?selari dengan kehendak Pencipta kita?.Selari dengan tuntutan agama yang kita pegang dan kita yakini?Jom …


  1. Apakah cukup solat kita hari ini?


  2. Ada tak kita bersedeqah dalam hari/minggu ini?Nabi berpesan dindingkan diri kita dari api neraka dengan bersedeqah walaupun hanya dengan sebelah buah tamar.


  3. Berkata benar ke kita? walaupun ianya pahit!.


  4. Bacaan Al Qur’an kita?-zikr yang cukup menenangkan dan mengubat jiwa!

  5. Berpuasa ke kita minggu/bulan ini?untuk menghadapi keperitan dan kepanasan Mahsyar


  6. Dan..dan

    Begitu warna putih selalu dihubungkaitkan dengan kebersihan dan kesucian.Tidak kurang juga ramai yang menilai salah satu ciri wanita yang cantik adalah memiliki kulit yang putih mulus!Tetapi hakikat kecantikan itu adalah ’wanita yang solehah’.secantik cantik perhiasan buat suami di dunia ini...

No comments:

Post a Comment