Tuesday, March 29, 2011

Aku nak G(pergi) sekolah


‘Salam umi,angah habis periksa minggu depan,rabu paper last I.a’begitu sms yang tertera di hp saya beberapa hari sebelum angah menghabiskan semester akhir asasi yang dijalaninya.Saya dan suami telah berbincang apa yang hendak kami cadangkan kepada angah supaya cutinya yang begitu panjang(6 bulan) dimanafaatkan untuk perkara perkara yang berfaedah.’Umi dan abah cadangkan angah ke tempat tahfiz ok tak?Tanya abahnya.saya Cuma melihat reaksi angah..ala bah,angah tak..begitu berat dia nak mengatakan ketidaksetujuannya..’ok cakaplah mengapa’tanya saya..’angah macam tak minat lah,maaf abah,maaf umi,angah nak g SEKOLAH HIDUP’katanya sambil merenung pinggan yang telah ‘dikosongkannya’. Kami terpaksa akur dan berpuas hati dengan apa yang angah nak buat.Puas juga dia mencari kerja sementara di kedai kedai berhampiran dengan rumah kami,tetapi jawapannya menghampakan.Pernah saya bertanya kepada pengusaha kedai makan ,sehingga saya kata tak payah bayar, dia nak belajar buat roti canai

Akhirnya angah pergi ke kedai buku yang terletak di pusat membeli belah beberapa km dari rumah kami..’Salam umi,angah mungkin dapat kerja sementara sempena book fair semasa konvo,doakan angah ‘begitu sms dari angah.angah dah tak sabar lagi memberitahu tentang ‘kejayaannya’ mendapatkan pekerjaan.

‘Umi ,penatnya kaki angah,sepanjang masa berdiri.dapat rehat kejab masa solat dan makan’katanya..’oklah tu,macam tu lah,susahkan nak cari duit?saya tersenyum bila dia mengadu dihari pertama dia bertugas.rezeki angah agaknya ,dia ditempatkan di ruang pameran untuk menjaga booth yang hanya menjual hasil buahtangan Dato’ Lat..Alhamdulillah kat situ taklah sibuk sangat,selesa juga ada air con..katanya kepada saya.Setiap pagi saya berpesan agar angah menjaga diri.maruah dan akhlaqnya.Biarpun di mana kita berada,perkara asas tidak boleh diabaikan,apatah lagi meninggalkannya terus..Banyak perkara angah kongsikan dengan saya tentang ‘sekolah hidup’ yang dia lalui.Angah Menceritakan tentang keberanian manusia meninggalkan solat,tentang kawan barunya yang menjaga solat dhuha walaupun hanya sekolah ‘biasa2’ saja.Isu palestin yang sempat angah kongsikan bersama rakan setugas dan banyak lagi..ringkas abahnya mengulas,.biar angah belajar dari pengalaman ,dengan belajar dari pengalaman kita akan menjadi insan yang tahu dan mahu menghargai apa yang kita lalui atau miliki

No comments:

Post a Comment