Monday, November 2, 2009

Kita bijak sekiranya...


Aku bijak..andapun bijak,kita bijak sekiranya...

Sudah puluhan sekolah telah dijelajahi oleh team ABJZ(anda bijak jauhi zina).Baru baru ini saya berpeluang mengikutinya dari dekat di sebuah sekolah di S*****.Alhamdulillah usaha murni yang dipelopori oleh JIM ini telah mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan.
Semasa sarapan dengan beberapa orang guru di dewan yang tersergam itu sempat
juga saya bertanyakan keadaan di sekolah tersebut.Kebetulan saya duduk disebelah guru kaunseling.Memang banyak cerita yang dikongsikan oleh beliau.Bermula kisah peribadi hinggalah kepada permasalahan umat...umat melayu yang beragama islam...Memang cukup mengerikan!!
Hasil daripada maklumat yang dikongsi,sememangnya gejala sosial telah dan sedang menyerang golongan remaja sekolah.Perkara ini sememangnya cukup berleluasa.Sejak beberapa tahun kebelakangan ini seringkali kita membaca di dada akhbar,kes pembuangan bayi berlaku dimerata tempat. Ianya boleh diumpamakan seperti kertas tisu yang digunakan untuk mengesat hingus(maaf),kemudian dibuang sesuka hati..

'Puan,kat sini sebut pasal gejala sosial semuanya ada...maksud saya hidu gam **orang,arak **orang,zina **orang,menonton video lucah lebih daripada separuh responden yang disoal selidik,couple **orang,dadah....dan..dan..' cukup meremangkan bulu roma mendengarnya.!
'Apa sebenarnya yang menyebabkan perkara ini berlaku cikgu' soal saya kepada guru berkenaan.'Memang banyak faktornya..yang paling ketara ialah keadaan keluarga.Kemiskinan dan perceraian salah satu faktor utama..'ujar beliau.
Apa yang disebut oleh guru berkenaan samada faktor faktor mahupun gejala sosial merupakan penyumbang utama!buktinya ialah pelatih di RS.
Mengapa perkara ini berlaku?Kedahsyatan ini berlaku apabila manusia membelakangkan agama.Al Qur'an telah menyebut bagaimana kebejatan manusia yang membelakangkan agama.Kaum nabi Nuh,kaum Aad,kaum tsamud telah dimusnahkan oleh Allah SWT. Allah SWT telah menghantar banjir yang besar.Allah telah musnahkan mereka dengan hujan batu.Allah juga menterbalikkan tempat tinggal mereka yang atas kebawah dan sebaliknya.Mereka hidup mewah.Negeri mereka makmur dengan hasil mahsulnya.Umpamanya kaum Tsamud mampu membina kediaman mengikut musim.Mereka membina istana di tanah datar untuk didiami semasa musim panas.Manakala pada musim dingin mereka mendiami istana yang mereka bina melalui kemahiran mereka memahat bukit bukit.
Tetapi mereka mengingkari utusan Allah(Nabi Shalih) dan menyombongkan diri.Mereka menyembelih unta nabi Shalih dan mencabar nabi agar buktikan ancaman yang dijanjikan..

'Lalu datanglah gempa menimpa mereka,dan mereka pun mati bergelimpangan didalam reruntuhan rumah mereka' Al 'Araf:78

Mengenai kaum Nabi Luth,mereka telah melakukan homoseks.Nabi Luth telah memberi amaran kepada mereka.Mereka tidak mengendahkannya,malah mengusir nabi Luth serta pengikutnya yang beriman.
'Dan kami hujani mereka dengan hujan (batu),maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang berbuat dosa itu' Al 'Araf:84

Anda tentu biasa dengan karya Harun Yahya?Kisah penduduk disebuah tempat yang bernama Pompeii di Italy.Bangsa yang dimusnahkan oleh Allah SWT ini telah melakukan kebejatan yang tiada taranya.Mereka ditimbus hidup hidup oleh lahar gunung berapi Vesuvius yang menenggelamkan mereka beberapa km di dalam bumi.Peninggalan mereka masih mampu dilihat hingga ke hari ini.Wajah mereka menggambarkan keadaan terperanjat dan ketakutan yang amat sangat.Ada juga jasad penduduk ini yang seolah olah bertafakkur malah terdapat makanan masih di meja!!

Sesungguhnya bala Allah akan menimpa kepada semua samada orang yang baik mahupun yang jahat.Manakala rahmat Allah hanya kepada orang terpilih sahaja.Janji Allah adalah benar.Kita akan dibangkitkan dengan amalan masing masing dan dipersoalkan diatas apa yang telah kita usahakan di dunia
'.....kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah,yang mengetahui yang ghaib dan nyata,lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan' al Jumu'ah:8

No comments:

Post a Comment