Wednesday, February 2, 2011

Walaupun sedikit....

Gambar hiasan

Seorang ibu telah menceritakan rasa hatinya kepada saya..’saya minta anak saya pergi ke suatu tempat tetapi dia kata nak balik kg neneknya,ternyata dia pergi ke tempat lain,..bayangkan perasaan saya,saya kesal dan rasa sedih dengan sikap anak saya.Dia boleh berbohong kepada saya,di mana silap saya?..begitu kecenderungan seorang ibu menyalahkan diri sendiri apabila anaknya tidak bersikap jujur kepadanya.Walhal anaknya telah dididik dengan sedemikian rupa dalam menghayati islam tetapi sanggup berbuat demikian..Kita boleh bayangkan bagaimana dengan anak anak yang tidak mendapat sentuhan rohani..Cukup berat menghadapi kerenah anak2..sambungnya lagi.Permulaan berbohong menandakan hatinya kurang sensitif dengan tanda tanda sifat munafik yang ada pada dirinya.Saya amat tersentuh dengan sebuah hadith yang membicarakan tentang permulaan yang sedikit tetapi apabila tidak dibendung ianya menjadi seperti barah yang cukup parah untuk dirawat..

‘Apa yang banyaknya memabukkan,maka sedikitnya adalah haram’(diriwayatkan oleh Abu Daud)

Daripada lafaz yang zahir menunjukkan hanya arak yang dimaksudkan oleh hadith ini.Tetapi ianya merupakan kaedah syara’ yang umum merangkumi semua larangan dan perkara yang diharamkan,merangkumi arak dan riba’,mencuri dan merampas,mencela dan memaki,mengumpat dan memfitnah,berbohong dan nifaq..khususnya jenayah akhlaq.
Apakah mudarat seteguk arak? -barangkali sekali sekala dalam majlis keramaian atau majlis tertentu saja?
Apakah mudarat sedikit pendustaan?- yang dilakukan dari masa ke semasa samada secara terang atau tersembunyi?Apakah mudarat sekilas pandang,atau sekali senyuman atau perbualan ringkas sekadar beberapa patah perkataan?atau hanya chit chat di internet bukannya berjumpa?atau sedikit sentuhan?..atau atau..Apakah semua ini memudaratkan?????

Kita boleh melihat kesannya kepada masyarakat.Ianya tidak mengira bangsa,kedudukan dan pangkat, juga tidak mengira sempadan geografi..Parah dan tenat apabila yang sedikit tidak dibendung..
Ya Allah ampunilah kami,berilah kami kekuatan..sebagaimana seekor burung kecil berusaha memadamkan api yang sedang marak membakar Nabi Ibrahim A.S

No comments:

Post a Comment