Thursday, November 12, 2009

Bumi mana tak ditimpa hujan



'Awan mendung mula menutupi sinar pagi.Nun jauh di ufuk barat kelihatan kilat sabung menyabung.Haa...tentu hari nak hujan...terdetik dihati saya.Itulah saat saat yang saya nantikan .Saat hujan turun membasahi bumi.Mandi air hujan antara perkara yang paling menyeronokkan.Saya akan membawa balang berisi ikan puyu di tengah padang bola.Ikan itu akan dilepaskan dikawasan air bertakung.Membiarkan ikan bebas berenang sementara saya akan mendongak ke langit.Saya akan cuba mengira titisan hujan dan membuka mulut seluas luasnya.Air hujan yang masuk ke dalam mulut akan saya telan..aah..ia merupakan satu kepuasan!.Kepuasan anak kecil yang sukar digambarkan.Walaupun hampir 35 tahun berlalu tetapi terasa baru semalam..'

Dalam suasana yang lain...
'Eh eh kenapa mendung ni,macam hari nak hujan jer,Apa masalahnya?Dari tadi lagi abang tengok..'kata suami kepada isteri tersayang..

OOppss mari kita bergembira..
'Hujan oh hujan
kenapa engkau turun
macam mana aku tak turun...'

Lantas jom sama sama kita renungi...

'Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit,lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh tumbuhan,maka Kami keluarkan dari tumbuh tumbuhan itu tanaman yang menghijau,Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak;dan dari kelopak mayang korma mengurai tangkai tangkai yang menjulai,dan kebun kebun anggur,dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa.Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah,dan (perhatikan pulalah) kematangannya.Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda tanda(kekuasaan Allah) bagi orang orang yang beriman'
Al An'am:99

Hujan merupakan anugerah Illahi yang tidak ternilai.Ianya memberi kesan yang cukup mendalam dalam kehidupan manusia samada dari sudut keimanan mahupun selainnya.Sehingga seringkali kehidupan seharian dikaitkan dengan hujan.Suasana sedih dikaitkan dengan hujan.Lagu yang sering dinyanyikan kanak kanak kadang kala dikaitkan dengan hujan.Begitu juga asam garam kehidupan digambarkan oleh peribahasa 'bumi mana yang tak ditimpa hujan..'Yang terkini pula kumpulan penyanyi diberi nama 'Hujan'!!

No comments:

Post a Comment