Wednesday, November 4, 2009

Indahnya kesungguhan itu....




'Kalau free boleh bantu kak kat RS,akak tak ada partner'kata saya kepada seorang teman.'Apa yang boleh saya bantu kak?tanya teman saya ini.'Setiap minggu kak ada pengisian iaitu bacaan tafsir juz amma,kalau awak boleh bantu jadi kita berdua akan pergi 2 kali sebulan.Itupun kalau awak free,kalau tak, tak pe..,kak dah biasa' saya membuka ruang untuk dia sama sama dapat menyumbang di RS.'Nanti saya bincang dengan suami ya'katanya memberi harapan.
Semalam macam biasa saya ke RS.Sehari sebelum itu teman saya ini telah menalipon saya kesanggupannya untuk membantu.Tetapi semalam dia datang hanya hendak melihat bagaimana saya mengendalikan kelas.
Apa yang ingin saya hendak berkongsi dengan anda semua bagaimana kesungguhan seorang teman .Dia datang bersama 2 orang anak kecilnya dengan menaiki teksi.Anaknya baru berusia 31/2 tahun dan 2 tahun.Menaiki teksi sejauh hampir 20km dengan bayaran rm23.Terdetik dihati ' mahal juga ya! Rasa bersalah menyapa diqalbu..'Kalau macam ni,awak tak bantu kak pun tak pe,kesian awak,anak kecil lagi dah tu kena naik teksi'kata saya semasa menghantar dia ke pejabat suaminya .'Ok jer kak,saya tak kisah cuma agak bimbang anak saya mengacau saya semasa saya membuat pengisian'katanya bersungguh sungguh.Saya cuba meletakkan diri saya di tempatnya.Rasa rasanya saya siang siang lagi dah surrender untuk tidak ke RS.Tempat tinggal yang jauh,anak anak masih kecil dan tiada lesen memandu..Tapi tidak demikian kepada teman saya ini..
Teringat bagaimana dialog nabi Musa AS dengan Allah SWT semasa Allah memerintah Nabi Musa untuk berda'wah kepada Fir'aun.Nabi Musa mengadu kepada Allah diatas kekurangan dirinya(Allah Maha mengetahui).Baginda memohon agar Allah melantik seorang pembantu iaitu saudaranya sendiri Nabi Harun untuk menguatkan baginda bila berdepan dengan Fir'aun.Baginda tidak sekali kali menarik diri...

'Pergilah kepada Fir'aun;sesungguhnya dia telah melampaui batas.Berkata Musa "ya tuhanku,lapangkanlah untukku dadaku,dan mudahkanlah untukku urusanku,dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku,supaya mereka mengerti perkataanku,dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,(iaitu) Harun saudaraku,dan teguhkanlah dengan dia kekuatanku,dan jadikanlah dia sekutu dalam urusanku...' Thaaha:24-32

Dalam menghitung diri,secara sedar saya menyedari begitu jauhnya saya dalam soal ini.Namun ianya tidak melemahkan semangat dan keazaman.Berbagai peristiwa yang dipaparkan oleh Allah di dalam Al Qur'an mampu memberi kita kekuatan dalam memperbaiki diri.Memang benar kalamullah.Ia merupakan penawar kepada semua penyakit manusia.

No comments:

Post a Comment