Tuesday, November 10, 2009

Musnah!Hancur!Binasa!


Yang 'baru' pasti akan binasa

Cuaca hari ini cukup menyenangkan.Mentari pagi memancar membawa sejuta sinar harapan.Begitu saya terus melangkah ke RS tempat untuk saya belajar.Belajar menimba pengalaman dan berkongsi ilmu dengan pelatih di sini.

'kita akan melihat video seperti yang makcik janjikan minggu lepas,masih ingat?'saja saya mengajukan soalan seperti itu untuk memastikan mereka 'berada' bersama saya.'Ingat makcik,kami ingat' kata mereka beramai ramai

Saya berkongsi dengan mereka kisah bangsa bangsa yang musnah(Harun Yahya).Selepas melihat video,saya meminta mereka membuat perbincangan dalam kumpulan tentang apa yang telah mereka lihat.Merenung,memikirkan dan mengambil pengajaran daripada peristiwa yang berlaku.Selepas perbincangan dalam kumpulan,mereka diberi peluang meluahkan apa yang mereka fahami dan yang telah mereka perbincangkan.

'Assalamualaikum...kawan kawan semua,kita lihat bagaimana nasib manusia yang mengingkari Allah SWT..kata ann(bukan nama sebenar) memulakan kata kata.Contohnya kaum Nabi Luth telah melakukan homoseksual.Mereka telah dimusnahkan dengan hujan batu.Tempat mereka diterbalikkan.Dahsyatnya azab yang mereka terima.Ada manusia yang dibaham oleh binatang buas (episod yang lain) kerana keimanan mereka.Sesungguhnya jalan ke Syurga bukan dihampari dengan permaidani merah.Tetapi sepanjang jalan ke Syurga dipenuhi duri duri.Kita kena merempuhi kalau kita hendakkan syurga. Contohnya kalau kita dah keluar nanti kita pakai tudung labuh jumpa kawan lama,kalau mereka perlekehkan..masa tu lah kita kena sabar' kata ann panjang lebar.Betul betul terharu saya mendengarnya.Saya berdoa sungguh sungguh di dalam hati agar apa yang diperkatakan oleh ann dapat dihayati oleh pelatih lain.'Ya Allah tambahkan petunjuk kepada kami dan berikan kami kekuatan untuk tetap taat kepadaMU'

'Kita dengar tadikan,dalam Al Qur'an malaikat memberitahu Nabi Luth bahawa azab akan turun kepada kaumnya.Malaikat menyuruh Nabi Luth dan kaumnya yang beriman menyelamatkan diri.Jangan toleh ke belakang,tetapi isteri Nabi Luth telah menoleh ke belakang jadi dia sama binasa seperti kaum Nabi Luth yang binasa.Ngerikan lihat tanah merekah dan api keluar.Itu api di dunia,api neraka tentunya lagi dahsyat.'kata Sa(bukan nama sebenar) mengajak kawan kawannya berfikir.

Di akhir perbincangan saya sempat mengajak pelatih merenung kembali apa yang dilakukan oleh kaum terdahulu seperti kaum Nabi Luth,kaum Tsamud dan sebagainya telah dilakukan oleh manusia abad ini.Sesungguhnya manusia hari ini sedang melengkapi pakej yang telah dilakukan oleh kaum tersebut...ianya cukup menggerunkan!Apa tindakan kita?

'Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia,menyeru kepada maaruf,mencegah dari kemungkaran dan beriman kepada Allah...'
Ali 'Imran:110

No comments:

Post a Comment