Thursday, December 24, 2009

Antara Banyak Kejayaan


Pagi tadi sempat menemani anak saya yang bongsu mengambil keputusan peperiksaan PMR di sekolah.Suasana pagi yang hujan memanjang agak menyejukkan suasana.Namun di dewan untuk pengumuman keputusan agak meriah dan 'panas'.Kelihatan rasa suspens anak anak tergambar pada raut wajah mereka.Anak anak yang mendapat keputusan 9A akan diumumkan. Slip keputusan mereka diserahkan sendiri oleh Pengetua Sekolah.

'Adik,ma dan abah ok je,adik dah buat yang terbaik kan..terima saja keputusan ya'kata saya kepada sibongsu di sebelah.Memang nampak dia begitu suspens.'Atin dapat berapa ma dan keseluruhan 9A berapa?'si angah bertanya lewat sms.'Batch angah lagi banyak dapat 9A'jawab saya ringkas.'Ngapa sikit'tanyanya lagi.'Sikit banyak bukan yang utama,yang penting taqwa'Saja meletakkan ukuran piawai kepada si angah.

Sebenarnya kejayaan yang diperolehi di dunia ini diantara kejayaan yang Allah rasakan kepada hambaNya.Tidak mengira samada hambanya yang beriman atau sebaliknya.Perasaan suspens ibu bapa dan si anak pagi tadi adalah jauh lebih kecil jika dibandingkan ketika kita berada di padang Mahsyar nanti.. Adakah kita golongan yang berjaya?


Pada suatu ketika Nabi SAW berbaring di riba Aisyah rha.Aisyah menangis dan titisan airmatanya jatuh ke atas nabi.Nabi terjaga dan bertanya kenapa Aisyah menangis...Aisyah menjawab beliau teringatkan hari akhirat.Di dunia dia dapat bermanja dan bersama dengan nabi tetapi di akhirat belum tentu nasibnya..Adakah dia dapat bersama nabi sebagaimana dia di dunia.Nabi berkata beliau tidak akan melupakan Aisyah tetapi ada 3 tempat yang sangat mencemaskan yang mungkin ketika itu terlupa.Pertamanya ketika hendak menerima suratan amal.Ke dua ketika timbangan amal dan ke tiga ketika titian sirat..

Saya selalu berbicara dengan anak anak agar berusaha menjadi salah satu dari 7 golongan...7 golongan yang dijanjikan berada di bawah naungan Allah SWT di hari yang tiada naungan kecuali naunganNya sahaja.Berpesan kepada diri yang sering alpa sebenarnya.

Hati mengharap,jiwa tersentuh dan tiba tiba pandangan kabur kerana air diempangan telah melimpah apabila terbayang itu semua.Apatah lagi ketika kita diperingatkan dengan ayat ayat Al Qur'an contohnya di dalam surah al Waqi'ah.


'...dan kamu menjadi 3 golongan,iaitu golongan kanan,alangkah mulianya golongan kanan itu..dan golongan kiri,alangkah sengsaranya golongan kiri itu..


Al Waqi'ah:7-9

Selanjutnya..

'Mereka itulah orang yang dekat-kepada Allah(muqaraabuun),segolongan besar dari orang orang terdahulu.Dan segolongan kecil dari orang orang kemudian..dan golongan kanan.Alangkah mulianya golongan kanan...Untuk golongan kanan.segolongan besar dari orang orang terdahulu.,dan segolongan besar dari orang orang kemudian.Golongan kiri.Alangkah sengsaranya golongan kiri'


Al Waqi'ah:11,13,14,27,38-40


Wahai Tuhan kami,kurniakan kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.Dan jauhkan kami dari api nerakaMU...amin Ya Rabbal a'lamin

No comments:

Post a Comment