Tuesday, December 8, 2009

Kembara Cinta

Buah Chinta Cameron Highlands

Pantun 1

Apa diharap padi di seberang
Entahkan jadi entahkan tidak
Apa diharap kasihnya orang
Entahkan sudi entahkan tidak...

Pantun 2

Kalau roboh kota Melaka
Papan di Jawa saya dirikan
Kalau sungguh bagai dikata
Badan dan nyawa saya serahkan

Entah kenapa saya teringat 2 pantun di atas apabila mengetuk papan kekunci dimalam ini..Pantun1 saya faham seolah olah seperti ada perasaan merajuk atau memujuk hati agar tidak mengharapkan sangat sesuatu yang belum pasti.Manakala semasa saya remaja dulu pantun 2 itupun difahamkan bahawa perasaan orang dilamun cinta.Tetapi sedikit pendedahan telah diperolehi bahawa pantun 2 merupakan kecintaan para pejuang untuk mempertahankan kota Melaka dari terjatuh ke tangan penjajah.Rasa persaudaraan dan kecintaan sesama saudara seagama maka terungkaplah pantun berkenaan.Namun kenapa pantun ini menjadi pilihan?

Saya berpeluang untuk menghadiri Perhimpunan Perwakilan Nasional JIM baru baru ini.Walaupun ia merupakan saat saat akhir peluang ini terbuka kepada saya,saya dengan sepenuh hati menyertainya.Sungguh...hatiku rindu.Rindu kepada kawan kawan yang sudah lama tidak bersua muka.Rindu kepada sifu yang sangat tabah menunjuk ajar saya pada suatu ketika dulu.Rindu kepada pertemuan dengan semua yang sama sama menjejaki jalan yang sama...rindu..rindu...dan rinduku terubat jua akhirnya..
Betapa manisnya ikatan persaudaraan.Teringat janji Allah iaitu 7 golongan yang akan berada di bawah naungan Allah SWT di hari yang tiada naungan kecuali naungan Allah SWT sahaja.Salah satu golongan itu ialah dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah,bertemu dan berpisah kerana Allah SWT semata.Oooh alangkah indahnya...

Perjalanan kami agak jauh kali ini.Bertolak dari rumah lebih kurang pukul 6 petang.Tempat dituju nun hitungan ratusan km..tetapi kami cuba teruskan perjalanan selagi termampu.Akhirnya kami terpaksa turun dari highway menjejaki tempat untuk kami bermalam. Pada ketika itu jam menunjukkan 10.30malam.Pekan kecil itu telah sunyi dari kenderaan...Ahh rasa 'tidak selesa' memang wujud tetapi kami tawakkal kepada Allah...doa moga Allah permudahkan...'itu dia bang,hotel Nh ok gak'kata saya kepada suami..Walaupun bangunannya bangunan lama tetapi kelihatan kebersihan bangunan itu terjaga.Alhamdulillah..

Hotel N H

Selepas subuh kami bertolak dan terus mengambil anak di matrik.Kami meneruskan perjalanan ke destinasi..syukur kami sampai tepat pada waktunya..

Untuk sampai ke tempat penginapan kami sepanjang program,ianya memakan masa satu jam(jam,lampu trafik rosak,kesesakan memasuki lebuhraya dsbgnya).Namun ianya cukup berbaloi.Lokasinya cukup mendamaikan.Didepan bilik sewaan ada kolam renang manakala disebelah kanan bilik mengadap kolam dikelilingi bukit bukau.Sudah tentu suasana kehijauan mewarnai pemandangan.

Tempat penginapan kami sepanjang program

Seusai program kami meneruskan perjalanan setelah 'memulangkan' semula anak kami.Kami terpaksa mencari tempat bermalam yang sesuai.Untuk sampai ke rumah kami pada malam itu memang mustahil.Badan penat..'Apa kata kita tidur di Cameron Highlands' ..cadang suami.Untuk sampai ke KL lagi jauh berbanding Cameron'sambungnya lagi.Kami terus mendaki dikegelapan malam.Cuma sekali sekala berselisih dengan kenderaan.Masih belum dapat tempat penginapan.Cuba booking Sri Intan tetapi sudah penuh.'Kita redah jer bang,kita cuba cari chalet kat Taman Sedia,InsyaAllah ada'kata saya kepada suami sambil memujuk hati.

Taman Sedia merupakan penempatan majoriti muslim.Di situ terdapat tadika islam,surau dan Madrasah Tahfiz(kalau tak silap).Suasananya tenang.Kami menginap di Ros chalet(tiada bintang punya).Kami biasa tidur ala kadar saja hatta menjadi kegemaran kami tidur di hotel beribu bintang! Di belakang Ros Chalet terdapat kebun strawberri manakala disebelahnya terdapat anak sungai yang airnya cukup jernih!Di depan bilik kami terdapat kolam ikan yang kecil dipenuhi oleh ikan ikan koi dan seekor ikan tengas/kejor(ikan tempatan)

Anak sungai berhampiran Ros Chalet

Kolam ikan 'comel'

Menginap di Cameron Highlands ada kelainan tersendiri.Suasana alam semula jadi yang cukup mendamaikan disamping kos penginapan dan makanan yang berpatutan.Lainlah kalau kita memilih hotel 3 atau 4 bintang.Tentu menjangkau ratusan ringgit semalaman.Kita sering mendengar atau mengalami bahawa penginapan,harga barang dan sebagainya di tempat pelancongan agak mahal dari tempat tempat lain. Tetapi tidak di Cameron highlands.Ianya juga sudah menjadi tempat persinggahan kami untuk pergi dan balik ke kampong.