Wednesday, December 23, 2009

Saf kita bagaimana kiranya...




Peristiwa 1


Saya berkesempatan solat maghrib di sebuah surau dalam perjalanan ke kampong.Oleh kerana waktu maghrib, maka ada beberapa orang sahaja yang kelihatan di surau berkenaan.Manakala di dalam ruang muslimat cuma saya dengan seorang makcik yang agak berumur.Saya bersama makcik bahu membahu dalam solat berkenaan.Pada rakaat pertama kami masih rapat,tetapi pada rakaat kedua makcik berkenaan ‘berjalan’ agak jauh dari saya.Tinggallah saya seorang.Kemudian saya cuba merapatkan diri dengan makcik tu .Pada rakaat ke tiga makcik itu menjarakkan lagi,saya tidak ikut makcik itu kerana di kiri saya ada seorang muslimat merapatkan diri dengan saya.Saya tidak faham kenapa makcik itu berbuat demikian.

Peristiwa 2


Solat terawih sangat dinantikan oleh kita umat Islam samada besar,kecil,tua dan muda.Kebanyakan masjid akan menambahkan ruang yang lebih besar kepada muslimat.Kebiasaannya saf pertama sahaja tiada lubang lubang tetapi saf berikutnya berlubang di sana sini.Keadaan ini cukup mendukacitakan.Ianya menjadi kehairanan sayakerana sebelum bersolat imam selalu mengingatkan kepada makmum supaya merapat dan meluruskan saf. Berbeza dengan saf lelaki,mereka jarang bermasalah dalam hal ini
Begitu juga kadang kala masjid dan surau menganjurkan ceramah sempena hari kebesaran islam.Biasanya selepas isya’.Fenomena yang sama berlaku ketika solat maghrib dan solat isya’.

Sebenarnya banyak lagi peristiwa seumpama ini berlaku di merata tempat.Terfikir juga bagaimana untuk mengatasi masalah seperti ini.Pada suatu ketikayang lain saya singgah di sebuah surau yang comel dan bersih.Maka saya terbaca hadith yang tertampal di tempat dewan sembahyang surau tersebut.

1.Menutup ruang/celahan antara saf

Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda:’Tegakkan saf saf dan sejajarkan bahu bahu kalian.Tutupkan celah celah dan lembutkanlah diri kalian untuk disentuh tangan tangan saudara kalian.Jangan biarkan celah celah dimasukki syaitan.Barangsiapa menyambung saf,maka Allah menyambungnya.Barangsiapa yang memutuskan saf maka Allah memutuskannya.’
(Hadith riwayat Abu Daud no 666,An Nasa’i 2/93,Ahmad 2/97,juga dinilai sohih oleh Al Albani di dalam sohih Abu Daud 1/97)Di dalam riwayat yang lain,Rasulullah SAW bersabda:Demi jiwaku yang ada ditanganNya,aku melihat syaitan masuk dicelah celah saf sebagaimana masuknya anak kambing(Hadith riwayat Abu Daud no 667,dinilai sohih oleh Al Albani di dalam sohih sunan Abu Daud 1/198)

2.Meletak posisi badan dalam keadaan yang baik

Dari Nu’man bin Basyir bahawa beliau berkata’Dahulu Rasulullah meluruskan sehingga sampai seperti meluruskan anak panah sehingga beliau memandang kami telah faham apa yang beliau praktikkan kepada kami( sehingga saf kami telah rapi),kemudian suatu hari,beliau keluar (untuk solat) kemudian beliau berdiri hingga ketika beliau akan bertakbir,beliau melihat seseorang yang dadanya terkehadapan,maka beliau bersabda ‘Wahai para hamba Allah hendaklah kalian benar benar meluruskan saf atau Allah memperselisihkan wajah wajah kalian’ (Riwayat Muslim no 436)

Ada di kalangan mereka apabila kita mengajak untuk berdiri rapat rapat,pelbagai alasan mereka beri.Panaslah,tak selesalah dan sebagainya.Ada ketikanya memang sukar untuk menegur atau meminta kerjasama dalam soal ini.Kalau seseorang itu tidak bersetuju dengan kita bahu membahu, maka mungkin kita akan keseorangan seperti perisriwa 1.Fikir fikirkanlah…

No comments:

Post a Comment