Saturday, December 19, 2009

Kembara Cinta 3



Kembara Cinta 3

Pendakian dikegelapan malam melalui hutan belantara agak mencuakkan.Pelbagai kemungkinan boleh berlaku.Kadang kala terlintas dikepala bagaimana kalau kereta meragam,bagaimana terjumpa kereta rosak.Mereka atau si dia cuba menahan kereta kita untuk minta bantuan.Aduh..serba salah dibuatnya.
’Baca mathurat nak’kata saya kepada sibongsu.Deruman kereta memecah kesunyian malam.Suami di sebelah memandu dengan kelajuan yang sederhana.Oleh kerena hampir tiada kenderaan, kami sampai ke kampong Raja dalam waktu yang singkat.
Kebiasaannya perjalanan malam sering ditemani bintang bintang dilangit .Namun bermula dari kampong Raja kami mula ditemani kerlipan ‘bintang’ di bumi..




’Kerlipan bintang di bumi’


Saya sempat merakam panorama ini disepanjang perjalanan ke Tanah Rata Cameron Highlands.Rupa rupanya bukan sahaja kita memerlukan lampu diwaktu malam tetapi sayur sayuran dan bunga bungaan di tanah tinggi ini .Begitulah agaknya yang terbaik.Mungkin R&D yang dibuat memberi jawapan sedemikian rupa..Bagus juga kalau mengetahuinya ya...

’Kita nak sarapan kat mana ni?..tanya suami.Selalu dia memberi kami pilihan untuk mengisi perut yang mula berkeroncong.’Kita makan kat kedai atas la.Suasananya lebih tenang’kata saya merujuk kepada kedai yang menjual juadah sarapan pagi dan cenderamata.’Adik suka,luas pandangan’sampuk sibongsu.’Luas pandangan atau ada apa apa ni?saja saya mengusik sibongsu.
Pagi itu cuaca cerah.Suami sempat merakam suasana pagi yang cukup mendamaikan.





Suasana pagi di Tanah Rata





Suasana malam yang cukup mengasyikkan


‘Apabila rindu renunglah bulan’begitu nada bercinta orang dulu dulu.Benarkah terubat rindu?...
Di dalam surah Al Mulk,Allah SWT mengajak hambaNya merenung penciptaan langit

‘....Yang telah menciptakan langit berlapis lapis.Kamu sekali kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.Maka lihatlah berulang ulang,adakah kamu melihat sesuatu yang tidak seimbang?Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itupun dalam keadaan payah’

Al Mulk:3-4

Kalau resah renunglah langit,kalau kecewa renunglah langit,kalau berhiba renunglah langit dan kalau..kalau..kalau.. renunglah langit.Sesungguhnya kita akan mendapatkan manafaat yang cukup banyak..!

No comments:

Post a Comment