Wednesday, December 9, 2009

Ku renungi HIDUP ini




Genap sebulan saya tidak melangkah ke RS.Semalam berkesempatan untuk meneruskan sesi perbelajaran dengan pelatih di sini.Tentunya banyak perkara yang hendak dikongsi...getus hati kecil saya.Terbayang diruang mata wajah wajah yang dipamerkan pelatih apabila menyambut kedatangan saya.Ceria,muram,bersahaja dan 'seribu wajah' yang sukar ditafsirkan.Namun ianya cukup membahagiakan insan seperti saya.Saya menyedari mereka banyak 'mengajar' saya.Seboleh mungkin saya cuba untuk mengetuk hati mereka dengan pelbagai pendekatan..biasalah..kadang kala 'menjadi' tak kurang juga sebaliknya.Ada kala isu panas berlaku...siang siang lagi mereka berbisik kepada warden ;makcik A datang tak ari ni?Dia tahu tak apa yang berlaku?Ha ah cemas juga mereka!


Menatap wajah mereka terbayang wajah anak anak saya.Sesungguhnya itulah perasaan hati seorang ibu mengharapkan yang terbaik untuk anak anaknya.Tidak mahu anak anaknya terjebak sebagaimana anak anak yang berada di depan mata..Pun begitu hatiku digamit rindu kepada mereka.


'Ok hari ini kita akan membincangkan surah apa anak anak?Tanya saya setelah mukadimmah yang panjang dibuat.'Hari ini surah At Takaatsur makcik'jawab salah seorang dari pelatih berkenaan.Apa makna At Takaatsur?'Bermegah megah makcik' jawab beberapa orang dikalangan mereka.

At Takaatsur
  1. Bermegah megah telah melalaikan kamu
  2. Sampai kamu masuk ke dalam kubur
  3. Janganlah begitu,kelak kamu akan mengetahui
  4. Dan janganlah begitu,kelak kamu akan mengetahui
  5. Janganlah begitu,jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin.
  6. Niscaya kamu benar benar melihat neraka Jahim
  7. Dan sesungguhnya kamu benar benar akan melihatnya dengan 'ainul yakin
  8. Kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan itu


Diakhir perbincangan ,saya memetik beberapa hadis yang dibekalkan oleh Rasul junjungan kepada umatnya yang dikasihi.

'Dari Abu Hurairah ra.Rasulullah SAW bersabda:Hamba bisa membanggakan hartaku,milikku,padahal yang berguna baginya dari harta kekayaan itu hanya tiga macam;yang dimakan hingga habis,atau dipakai hingga rosak atau disedekahkan hingga menjadi tabungan baginya pahala.Dan selain dari itu maka hilang atau ditinggalkan untuk orang lain.(Riwayat Muslim'

'Anas bin Malik berkata:Rasulullah SAW bersabda:Yang ikut menghantar orang mati ke kubur ada tiga iaitu keluarga,harta kekayaan dan amal perbuatan,maka kembali dua iaitu keluarga dan harta dan tinggal tetap bersama mayit amal perbuatannya(Riwayat Bukhari,Muslim,At Tarmizi,An Nasa'i)..

Disebut dalam hadis yang lain sifat manusia walaupun tua tetapi masih bersamanya 2 sifat iaitu sifat tamak dan panjang angan angan.

'Bagaimana anak anak untuk kita menghindarkan sifat ini?(Suasana yang cukup saya nantikan)..Banyakkan sedekah,makcik..banyakkan zikir kepada Allah...banyak istighfar,makcik...banyak..banyak dan banyak..banyak apa lagi anak anak?banyak mengingati MATI ,makcik... dann dan kalau dah ingat mati apa yang perlu kita buat?Saya menduga..kita kena buat persediaan ...jawab mereka beramai ramai..

Ya Allah,bantulah kami,berikan kepada kami kekuatan,kesabaran dan sentiasa taat dengan perintahMU..ampunilah kesalahan kami Ya Allah..

No comments:

Post a Comment