Monday, November 16, 2009

Nilai sebuah cinta

NILAI SEBUAH CINTA…..

Ring..ring.ring,..saya bergegas ke ruang tamu untuk mengangkat telefon..hello,assalamualaikum…pn an ya…apa khabar ?.alhamdulillah,saya sihat..ustaz camana? Tanya saya kembali.

Ustaz Solihin seorang penda’wah gigih menelefon saya agar dapat membantunya untuk menerangkan tentang islam kepada seorang gadis Vietnam..kata ustaz gadis berkenaan mahu berkahwin dengan orang islam..sesuatu yg menarik tapi berat juga ya!bisik hati kecil saya

Nhan gadis cantik menawan malu-malu buat pertama kali berkenalan dengan saya..’saya bukan islam dan belum tentu saya masuk islam..tapi saya mahu tahu apa itu agama islam..sebelum ini saya tak pernah dengar ..katanya dalam loghat indonesia..ooh tak mengapa,…Nhan boleh tanya apa yang Nhan nak tahu tentang Islam,insyaAllah kakak akan terangkan sejelas mungkin dan mudah..Dalam hati saya berdoa agar Allah permudahkan saya memikul amanah berat ini..’Ya Allah tambahkan hidayah kepada ku dan ahliku juga moga Engkau memberi hidayah kepada gadis ini’

Hari demi hari saya cuba memahamkan kepadanya siapa pencipta kita sambil mengaitkan dengan kejadian alam sekeliling.Itulah topik yang sering kami bincangkan setiap kali pertemuan.Mulanya agak sukar untuk kami berkomunikasi,..dia cuma tahu berbahasa Vietnam dan sedikit bahasa melayu (Indonesia).Manakala saya tak tahu sepatahpun bahasa Vietnam…

Kemiskinan membawa Nhan jauh merantau ke bumi Malaysia.Dia terpaksa berhenti belajar di universiti Hanoi kerana membantu keluarga untuk menampung perbelanjaan adik-adiknya yang lain.

Hari,minggu dan bulan silih berganti, saya menanti adakah dia menyatakan hasrat untuk memeluk islam.Untuk saya mendesak tidak sekali.Biar dia sendiri yang membuat keputusan dengan hati yang ikhlas.Setiap kali pertemuan ,saya bacakan al Qur’an untuk diperdengarkan kepadanya,solat berjamaah bersama anak-anak didepannya,doa makan dan doa naik kenderaan bila menghantar dia pulang ke rumah sewanya.

Alhamdulillah akhirnya dia rela hati memeluk islam setelah 6 bulan usia perkenalan kami.Majlis kesyukuran diatur sempena pengislamannya.Kawan-kawan dijemput untuk meraikan bersama..Sungguh terharu..tidak dapat hendak digambarkaan rasa syukur saya kepada Allah SWT diatas taufik dan hidayahnya kepada kita dan kepada Nhan.

Perhubungan dia dengan pemuda islam itu berjalan dengan baik..saya sering berpesan agar jaga batas-batas pergaulan..maklumlah di alam percintaan semuanya indah.,kadang-kadang boleh hilang kewarasan .Al Qur’an mengingatkan kita’laatakrabusszina’ jangan kamu menghampiri zina..ianya merupakan perbuatan yang faahishaah..aduh beratnya dosa berzina..

Di suatu petang yang hening,saya bertemu dengan Nhan buat kesekian kalinya.
‘Mengapa ni..nampak susah hati..ada masalah?’saya bertanya Nhan..Nhan diam sambil menundukkan kepalanya..’jangan gitu,kalau kak boleh tolong,kak tolong..’kata saya dengan nada memujuk…akhirnya dia menceritakan masalahnya kepada saya.Teman lelakinya banyak berhutang dengan kawan-kawannya.Oleh kerana tidak dapat membayar hutang tersebut,teman lelakinya jatuh sakit dan terpaksa balik ke kampong.Nhan terpaksa membayar hutang itu beribu-ribu ringgit diatas dasar cinta dan simpati.Semua wang simpanannya habis digunakan.Dalam masa yang sama keluarganya memerlukan wang untuk pembedahan adiknya yang sakit.Saya cuba membantu Nhan dan memberikan sejumlah wang untuk menampung keperluan yang mendesak namun dia tidak suka menerima bantuan…langsung dia tidak menyentuhnya.Mungkin itu prinsip hidup dia.Apa yang boleh saya buat ialah menasihati dan mengingatkannya betapa dia perlu memikirkan kebajikan diri sendiri.
Akhirnya dia rasa tertipu.Saya sering memujuk Nhan apapun yang berlaku itu adalah takdir Allah.Dia mesti berpegang teguh dengan islam dan tidak sekali-kali berpaling ke belakang.Saya menyelitkan kata-kata ‘Nhan, islam itu bukan digambarkan oleh z(nama teman lelakinya),tetapi islam itu cukup indah, way of life’kata saya sambil menatap wajahnya yang ayu itu.’ya saya mengerti’…Nhan menjawab dengan linangan airmata.

Di waktu yang lain siri siri pertemuan kami....
‘Nekad…saya nak balik ke Vietnam,saya akan kembali kepada keluarga saya.Kak tahu tak, betapa sukar untuk saya menjadi seorang muslim di Vietnam..Orang kampong saya tak pernah tahu apa itu muslim ,apa itu islam’kata Nhan dengan nada perlahan..
Tak boleh ke Nhan sambung permit kerja,tinggal di sini lebih lama.boleh belajar islam dengan lebih serious lagi? Saya memujuk.’tak kak,saya nak balik..duduk sini sangat susah..macam sana jugak.baik balik dekat keluarga.Duit saya setahun simpan habis begitu saja’airmatanya menitis seiring titisan hujan diluar warung tempat kami bertemu pada petang itu. ‘Allah uji Nhan,Nhan kena sabar dan berdoa banyak-banyak kepada Allah.,Allah itu Maha Mendengar dan Maha Penyayang..kata saya.’saya tahu kak,saya nak balik dan tak datang sini lagi…mungkin saya terpaksa kahwin dengan pemuda Vietnam..dan tentunya bukan muslim.Ayah saya mahu saya menerimanya.tapi saya janji islam tetap dihati saya..’Nhan mengangkat muka merenung saya dengan wajah yang sayu sambil mengesat airmata yang tak henti henti menitis.
Malam itu saya menghantarnya dengan perasaan yang sangat sedih.Sebelum berpisah kami akan berpelukan dan mengucapkan salam.

Diantara usaha terakhir agar Nhan masih boleh bertemu orang islam di Vietnam(Hanoi-bandar yang berhampiran dengan kampongnya) saya menghubungi sebuah agensi pelancungan yang menawarkan pelbagai tempat pelancungan termasuk Vietnam.Alhamdulillah mereka sangat berkerjasama.Secara ringkasnya saya boleh ‘mengirimkan’ Nhan bersama mereka.
Menurut Nhan,dia akan kembali ke Vietnam pada pertengahan januari 200*.Saya mengambil dokumen pengislamannya di pejabat agama daerah untuk diserahkan kepadanya.Malangnya kawan-kawannya kata Nhan telah pulang ke Vietnam.
Bayangkan perasaan saya ketika itu.Rasa sedih,pilu dan sebagainya menyesak dada.Rasa bersalah bermain difikiran .Mungkinkah kecuaian saya tidak menjaga kebajikan dia sebagai saudara baru…getus hati kecil saya.Dokumen pengislamannya saya simpan buat sementara waktu dan mengharapkan Nhan menghubungi saya suatu hari nanti.Mana tahu mungkin dia merupakan satu benih yang akan menyuburkan islam di Vietnam.

Diantara kata-kata Nhan dalam smsnya sejurus selepas pengislamannya..’kak,hari ini hari yang paling bahagia sepanjang hidup saya..islam sangat bererti dalam hidup saya’.Ianya masih segar dalam ingatan.
Harapan dan harapan tetap wujud di hati saya.Doa tidak putus-putus saya mohon kepada Allah agar Nhan tetap teguh dengan islam.Hingga kini Nhan masih belum menghubungi saya…aaah tetiba saja titisan jernih itu melampaui ‘sempadan’ apabila teringatkan Nhan.

1 comment:

  1. Assalamualaikum warahmatullah,

    Tahniah! Kerana akhirnya jadi juga seorang blogger...

    Teruskan menulis, ya?

    Wasalam...

    ReplyDelete